Vragen? Bel Excellent Recordings
Telefoon 0341 - 74 52 38

Harm Hoeve - Grote kerk Steenwijk

Het instrumentale genre is vooral de laatste decennia erg in trek. Vele producties zien vandaag de dag het licht. Iets met woorden onderschrijven lijkt dan in ieder geval een waagstuk. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Ook in dit genre worden er producten gemaakt die zich weten te onderscheiden van de (grote) rest.

 

Vermeldenswaard aan dit album is dat het is opgenomen in de Grote Kerk van Steenwijk, een locatie waar bij mijn weten nog niet eerder een opname werd gerealiseerd. In deze kerk staat een fraai tweeklaviers van Oeckelen-orgel uit 1861. Het orgel bezit 27 stemmen en is daarmee het grootste wat de werkplaats van deze orgelbouwer verliet. Het initiatief voor deze opname is afkomstig van de plaatselijke orgelcommissie. Deze commissie liep al jaren rond met plannen om de klanken van dit instrument vast te leggen op cd. Organist Harm Hoeve en trompetduo Arjan en Edith Post werden aangetrokken en verleenden hun medewerking wat voorjaar 2011 resulteerde in deze opname.

Laat ik om te beginnen zeggen dat ik verrast ben dat dit orgel op deze manier een kans krijgt. Daarnaast vind ik het een sympathiek idee dat er gedacht is aan een grote(re) doelgroep door toevoeging van het trompetduo Arjan en Edith Post. Uit ervaring weet ik dat alleen orgel maar voor een kleine selecte doelgroep bestemd is. Op deze manier wordt een breder publiek aangeboord. Inhoudelijk wordt er aanstekelijk gemusiceerd. Daarbij zijn tien van de achttien nummers gevuld met orgelsoli waardoor de orgelliefhebber ruimschoots aan zijn trekken komt. Organist Harm Hoeve is een bekwaam speler. Hij bezit een formidabele techniek. Verrassingen op dit gebied waren voor mij de aanstekelijke Fanfare van Guillaume Lasceux, de bijna sereen aandoende Three Short Pieces van Samuel Wesley, het speelse Menuetto van Berthold Tours met een prachtig twinkelend middendeel en de minder bekende maar zeker zo mooie Sortie van Lefébure-Wely. Het orgel laat een overtuigende indruk achter. Het programma is mooi toegespitst op het negentiende-eeuwse instrument. Het orgel bezit mooie sonore grondstemmen, prachtige spitse fluiten en stevige tongwerken. Daarbij klinkt het karakteristieke tertsrijke tutti (te danken aan de stevige Cornet) voornaam en deftig. In de variaties over de Fantasie “Wat vliedt of bezwijkt” gaat Hoeve origineel te werk. Ook het Trio van Ernst Friedrich Richter met aansluitend de koraalzetting van Max Reger vond ik erg mooi. In het samenspel met het duo Post ligt ook een hoorbaar deel van Hoeve’s hart. Het overbekende Trumpet Voluntary van John Stanley waar de cd mee opent is standaard repertoire maar had van mij weggelaten mogen worden. Prachtig is dan wel weer de sfeer in de verschillende liedbewerkingen en het Agnus Dei van Georges Bizet. In de afsluiting beluisteren we nog een stukje entertainment wat door de meeste zal worden gewaardeerd maar voor mij persoonlijk niet had gehoeven.

De uitgave is fraai vormgegeven. Het boekje bezit fraai fotowerk (Steven Wielink) met een mooie tekstopmaak. In dit genre ben ik dat niet eerder zo fraai tegengekomen. Ook de foto op de binnenzijde van het bottum en de grijze opmaak van de cd zijn smaakvol gedaan. De geschiedenis van het orgel inclusief de complete dispositie beslaat een groot deel van het boekje en daarmee word niet voorbijgegaan aan het eigenlijke doel van deze cd, namelijk de promotie van het orgel. De opname is mooie mix tussen direct signaal en toevoeging van de fraaie ruimte.

Dit is beslist geen productie van twaalf in een dozijn… Gewoon een mooie schijf die ik iedereen kan aanbevelen.

Jan-Willem van Braak
September 2011